Historie

hlavicka_jpg

Počátky Aera

1919 V Praze založena firma Aero – továrna létadel. Za datum založení značky Aero lze považovat datum registrace v Obchodním rejstříku – 25. února 1919.

img1_jpg img2_jpg

Nová společnost, která se zaměřila na výrobu letadel, leteckých dílů a na opravy letadel.

img3_jpg img4_jpg

Po zahájení oprav řady dovážených typů letadel byl postaven první prototyp vlastního letounu (Aero A-1) v Brandenburském tvaru. Brzy následovala objednávka ministerstva obrany na sériovou výrobu tohoto zkouškami prověřeného vojenského prototypu.

Expanze Aera

Následovaly výkonnější typy výcvikových letounů a po přesunu výroby do nového závodu v Praze v městské části Vysočany byl položen základ pro novou rodinu průzkumných, bombardovacích a cvičných dvouplošníků typu Aero A-11 a A-12.

img5_jpgBěhem první republiky přineslo Aero mnoho československých prvenství: společnost postavila prototyp prvního tuzemského bojového letounu, navrhla první jednoúčelový kabinový přepravní letoun, první dvoumotorový letoun, první hydroplán s plováky tuzemské konstrukce, představila vyztužený hornokřídlý jednoplošník a též razila cestu praktického návrhu dřevěné konstrukce samonosného křídla a také první praktická aplikace křídla s klapkami.

Vznik letiště Vodochody

1942 Vznik „letiště“ Vodochody, respektive úprava tehdejší zemědělské půdy na zpevněnou přistávací a vzletovou plochu v katastru obce Vodochody. Toto letiště vzniklo jako vedlejší přistávací dráha pro německou armádu. Letiště využíval například říšský protektor Reinhard Heydrich, který se usadil na zámku v nedalekých Panenských Břežanech.

Proudový věk – Aero se stěhuje do Vodochod

V roce 1953 došlo k otevření nové letecké továrny v katastru obce Vodochody, v prostoru u státní silnice z Prahy do Teplic. Důvodem založení továrny v této lokalitě byla také již existující zpevněná vzletová a přistávací dráha, kterou zde vybudovala německá armáda. Již 28. 4. 1953 vzlétl první vojenský letoun Mig-15, který byl plně zkompletovaný v Aeru Vodochody. Tento typ byl jedním z prvních úspěšných proudových letounů s šípovitými křídly.

img6_jpg20% světové produkce letounů Mig – 15 byla vyrobena ve Vodochodech. Další letouny MiG-19 a MiG-21 byly vyráběny v Aeru během 60. a 70. let a razily cestu výrobních schopností pro tuzemské programy proudových cvičných letounů – L-29 Delfín a L-39 Albatros.

pohled_1953_1_jpg                pohled_1953_2_jpg

 Pohled na letiště z roku 1953                                    Detail na odletovou a přistávací dráhu

img7_jpg

Tuzemské proudové výcvikové letouny

Ve druhé polovině 50. let se stávala potřeba proudových výcvikových letounů stále více a více naléhavou. Výsledkem soustředěného úsilí při vývoji optimalizovaného draku a tuzemského proudového motoru v rámci československého leteckého průmyslu byl zálet letounu L-29 v roce 1959. Výroba a dodávky pokračovaly hladce po dobu dalších deseti let, po dobu kterých byla vyvinuta druhá generace mnohem výkonnějších a mnohem efektivnějších letounů L-39. Výroba L-39 zaměstnávala výrobní a montážní haly Aera během 70. a 80. let. V 90 letech následoval letoun L-159, který se odvíjel od zkušeností s typy L-39 a L-59. Samotný vývoj začal v roce 1994. Prototyp byl představen 12. června 1997. staven jako dvoumístný – jednalo se o modifikaci trupu letounu L-59. Další typy byly již jednomístné. Následně započal vývoj varianty B, která je dvoumístná a má sloužil jako cvičný letoun.

img8_jpg   img9_jpg

Civilní program

V 90. letech 20. století Aero zahájilo práce na víceúčelovém letounu typu L270, který měl nahradit letoun Antonov An-2, nejrozšířenější dopravní letoun v zemích východního bloku. Další rozvoj projektu byl však omezen a podmíněn vytížením pracovníků technického úseků a nedostatkem finančních prostředků přidělených na tento projekt.

V druhé polovině 90. let začalo Aero hledat partnera pro další pokračování projektu L270. Toto hledání bylo úspěšně završeno v roce 1997 založením společného podniku Ibis Aerospace Limited a podpisem smlouvy o společném podniku s tchajwanskou společností Aerospace Industrial Development Corporation. Letoun L270 byl přejmenován na Ae 270. Úspěšný zálet letounu byl uskutečněn v létě roku 2000.

img10_jpg

Novodobá historie

AERO Vodochody a.s. je akciovou společností, která byla zapsána dne 2. ledna 1991. Do konce roku 2006 vlastnila téměř veškeré akcie Aera Česká konsolidační agentura. Dne 4. ledna 2007 se vlastníkem Aera stala private equity skupina Penta, která krátce po svém kapitálovém vstupu oznámila své priority pro Aero. Jednou z nich je právě rozvoj Letiště Vodochody na mezinárodní letiště, zaměřené zejména na nízkonákladové a charterové lety.

2008: Letiště Vodochody na konci roku 2008 získalo od Úřadu pro civilní letectví povolení provozovat letiště Vodochody, dále evropské osvědčení poskytovatele služeb řízení letového provozu a souhlas k poskytování služeb při odbavovacím procesu na letišti Vodochody. Letiště také podepsalo dohodu s cizineckou policií a celní správou o způsobu odbavení cestujících. Nový bezpečnostní program letišti schválilo Ministerstvo dopravy.

vizualizace_jpg